راهنمای خرید کامپیوتر گیمینگ ارزان

راهنمای خرید کامپیوتر گیمینگ ارزان در داشتن یک سیستم ایده آل تا چه مقدار می‌تواند به ما کمک کند؟ به درستی که تنوع بالای قطعات کامپیوتری از لحاظ کیفیت و قیمت می‌تواند کار ما را برای معرفی یک سیستم مناسب جهت استفاده‌های معمولی، کمی دشوار کند. این به معنای اهمیت بودجه در داشتن یک سیستم کامپیوتری مناسب است.

با این وجود ما تصمیم داریم با توجه به نوسانات قیمتی مختلف که در بازار ایران وجود دارد، در این مقاله به طور تقریبی بودجه 30 میلیون تومانی را در نظر داریم و می‌خواهیم کاربری‌های مختلف از جمله راهنمای خرید کامپیوتر برای کارهای سبک گرافیکی و کارهای تحقیقی را در نظر بگیریم. پیشنهاد می‌کنیم با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

از یک سیستم کامپیوتری خانگی چه انتظاری باید داشت؟

مقدار بودجه پیشنهادی ما برای داشتن یک سیستم کامپیوتری خانگی میان‌رده مبلغی حدود 15 میلیون تومان است. با این سیستم شما قادر به تماشای فیلم و اموری مثل وبگردی را به بهترین شکل تجربه خواهید کرد. در کنار این موضوع می‌تواند با برنامه‌های آفیس تجربه خوبی را داشته باشید و انجام امور دانشجوی یا دانش آموزی را به بهترین شکل انجام دهید.

موضوع قابل توجه بسیاری از کاربران که این روزها به دنبال بازی‌های سرگرم کننده‌ای GTA V، Witcher 3، Fortnite هستند باید گفت که می‌توان در حد و حدود معمولی آن‌ها را هم اجرا کرد. ناگفته نماند که سیستم‌های اقتصادی دیگری هم وجود خواهند داشت که کاربری‌های گرافیکی و گیمینگ را در بر نگیرند، ولی در ادامه ما قصد خواهیم داشت که سخت افزاری را به شما معرفی کنیم که تا چند سال با خیال راحت بتوانید بهترین کاربری را با آن داشته باشید.

راهنمای خرید کامپیوتر گیمینگ ارزان را بیشتر بشناسید

با وارد شدن به جزئیات خرید یک سیستم گیمینگ می‌توان به قطعاتی چون سی پی یو نسل 10، کارت گرافیک به نسبت خوب و یک حافظه M2 اشاره کرد. البته هر سخت‌افزاری هم که معرفی ‌شود، همیشه بهتر از آن وجود خواهد داشت و همانطور که در ابتدا گفته شد با مبلغی که پرداخت می‌کنید بازدهی به نسبت خوبی برای شما خواهد داشت.

در کنار این موضوع بحث ارتقا کامپیوتر می‌تواند در هر بازه زمانی و با هر بودجه‌ای که در نظر دارید سیستم شما را به روز کند که در این زمینه ما به شما مرکز تخصصی و خدمات کامپیوتری پی سی بلد را معرفی می‌کنیم. لازم به ذکر است که شما می‌توانید در هر اقدام مربوط به کامپیوتر از مشاوره‌ رایگان این مرکز هم استفاده کنید.

در ادامه با جزئیات بیشتری در مورد قطعاتی که ما به شما پیشنهاد می‌دهیم توضیح خواهیم داد.

پردازنده مرکزی

یکی از مهم‌ترین موضوعات راهنمای خرید کامپیوتر گیمینگ ارزان و مکمل‌های سیستم کامپیوتر، پردازنده مرکزی است که تاثیر بسزایی هم روی قیمت کل سیستم کامپیوتر شما خواهد داشت. سی پی یو پیشنهادی ما Intel Core i3 10100F هست که نسل ده پردازنده‌های سری Core i به شمار می‌رود. این نسل CPU اینتل با سوکت پردازنده LGA 1200 کار می‌کند که در خرید مادربرد باید این نکته را در نظر داشت که سی پی یو با Motherboard به اصطلاح مچ شود.

در مورد این پردازنده می‌توان گفت که 4 هسته‌ای است و با استفاده از تکنولوژی Hyper Threading، چهار هسته مجازی دیگر هم به آن اضافه می‌شود که ویژگی بسیار خوبی برای یک سی پی یو به شمار می‌رود. فرکانس پردازشی پایه 3.60 گیگاهرتز و حد توان حداکثری 4.30 گیگاهرتز را به همراه دارد. در کل می‌توان گفت این سی پی یو امکان کاربری مولتی تسکینگ را به خوبی برای شما ایجاد خواهد کرد.

مادربرد (Motherboard)

یکی از اساسی‌ترین و پایه‌ترین قطعاتی که باید در نظر داشت همین مادربرد است. کیفیت این قطعه می‌تواند تاثیر بسزایی روی دیگر قطعات سوار بر آن داشته باشد. برای ایجاد امکان پذیرش قطعاتی که ما به شما معرفی می‌کنیم مادربرد Asus Prime H510M-A می‌تواند گزینه بسیار مناسبی باشد.

این مادربرد از سوکت‌های LGA 1200 پشتیبانی می‌کند و به راحتی می‌توان از CPU نسل ده اینتل روی آن استفاده کرد. در مورد بخش کارت گرافیک این قطعه هم می‌توان گفت که از سوکت‌های PCIe 3.0 و PCIe 4.0 پشتیبانی می‌کند و می‌توان کارت‌ گرافیک‌های جدیدی را روی آن سوار کرد. یکی دیگر از ویژگی‌های این مادربرد، امکان جاگذاری هارد M2 روی اسلاتی هست که روی آن وجود دارد. در صورت جاگیری این موارد روی Board می‌توان گفت که سرعت بسیار خوبی را در کار کردن با کامپیوتر خانگی خود تجربه خواهید کرد. در ادامه مقاله راهنمای خرید کامپیوتر گیمینگ ارزان بیشتر در مورد اهمیت این قطعه توضیح خواهیم داد.

کارت گرافیک

یکی از قطعات مهم به ویژه برای کارهای گرافیکی و گیمینگ کارت گرافیک شناخته می‌شود. با توجه به این مضوع می‌توان گفت که از قیمت بالاتری نسبت به دیگر بخش‌های کامپیوتر را به شما اختصاص خواهد داد. در اینجا ما کارت گرافیک ASUS Phoenix GeForce GT 1030 را به شما پیشنهاد می‌کنیم که عملکرد خوبی را در بازار قطعات کامپیوتری از خود نشان داده است. این قطعه دارای 2 گیگابایت حافظه داخلی GDDR5 است و در حالت «اورکلاک» می‌تواند 1531 مگاهرتز فرکانس هسته‌ای داشته باشد.

یکی از ویژگی‌های مهم که کمپانی ASUS برای این کارت گرافیک در نظر گرفته است، خنک‌کننده‌ای است که در مرکز کارت گرافیک قرار گرفته است که برای مواقعی گیمینگ و بازی کردن بسیار می‌تواند موثر واقع شود.

RAM

با وجود قطعات مختلفی که در این مقاله به آن اشاره شد از اهمیت و کارآمدی RAM کامپیوتر نمی‌توان گذشت. با اینکه این قطعه از قیمت کمتری نسبت به کارت گرافیک و CPU برخوردار است، ولی کارایی به همان اندازه یا حتی بیشتر از آن‌‌ها را به همراه دارد. برای کارهای عادی و اجرای اکثر بازی‌های معمولی رم 8 گیگابایتی برای شما مناسب خواهد بود.

رم XPG Hunter 8 گیگابایتی محصول کمپانی ای دیتا با سرعت 3200 مگاهرتزی پیشنهاد ما برای شما است که به لیست راهنمای خرید کامپیوتر گیمینگ تا حداکثر 30 میلیون تومان اضافه شود. نکته قابل توجه در مورد قطعاتی مثل رم این است که در صورت نیاز می‌توانید رم دیگری به آن اضافه کنید و به شکل دو کاناله از آن استفاده کنید. گفته می‌شود که دو رم 8 گیگابایتی در کنار هم بهتر از یک رم 16 گیگابایتی کارایی خواهد داشت.

حافظه یا Hard-Drive

یکی از بهترین ترفندهای موجود حال حاضر برای داشتن سیستم کارآمد 30 میلیونی، ترکیب حافظه SSD و HDD در کنار یکدیگر است. به این شکل که یک حافظه معمولی HDD در کنار یک هارد اس اس دی روی برد قرار بگیرد. حافظه اول اطلاعات را ذخیره سازی کند و حافظه دوم علاوه بر اضافه کردن حافظه، سرعت پردازش را افزایش دهد.

در اینجا ما هارد 1 ترابایتی مدل Western Digital Blue WD10EZEX را پیشنهاد می‌کنیم که سرعت چرخش 7200 دور در دقیقه را به همراه دارد. علاوه بر این حافظه M2 می‌تواند گزینه مناسبی در کنار این هارد درایو باشد و سرعت کم‌نظیری را برای اجرای و لود ویندوز به همراه داشته باشد.

در مورد حافظه M2 می‌توان اضافه کرد که ظرفیت‌های 512 گیگابایت به بالا می‌تواند قیمت بالایی نسبت به میانگین قیمتی به همراه داشته باشد. با در نظر گرفتن این موضوع ما هارد SSD 256 گیگابایتی ADATA XPG SX6000 Lite M.2 را برای شما در نظر داریم و بیشترین کارایی را در کنار دیگر قطعات به مصرف‌کننده ارائه خواهد داد.

منبع تغذیه (Power)

با وجود اینکه قطعه پاور انرژی تمامی قطعات کامپیوتر را تامین می‌کند، باید با توجه به میزان مصرفی قطعاتی که در داخل کیس قرار می‌گیرند تهیه و خریداری شود. قطعاتی که تا به اینجا به شما معرفی شد، توان مصرفی بین 200 تا 250 وات را به همراه دارند. از این جهت ما پاور 400 واتی Green GP400A را به شما معرفی می‌کنیم که از ساخته‌های برند معروف Green به شمار می‌رود.

علت اختلاف بین پاور معرفی شده و عدد میانگین مصرفی قطعات دو مورد است. اول اینکه در مورد راهنمای خرید کامپیوتر گیمینگ باید این نکته را در نظر گرفت که مقداری از انرژی به شکل حرارتی هدر می‌رود و به کیس اختصاص پیدا نمی‌کند و نمی‌توان به عنوان توان مفید از آن یاد کرد. دومین موضوع این هست که در صورت تصمیم به ارتقای سیستم می‌توانید با متکی بودن به میزان توان این پاور به راحتی سیستم خود را به اصطلاح آپگرید (Upgrade) کنید.

کیس

در مورد تهیه کیس می‌توان گفت که گزینه‌های مختلفی وجود دارد و تنوع در این مورد بیشتر از بقیه قطعات وجود دارد. برای سیستمی که تا به اینجا معرفی شد کیس گرین مدل PARS EVO را به شما معرفی می‌کنیم که علاوه بر ظاهری مناسب و امروزی، از نظر اقتصادی هم مقرون به صرفه است. این کیس یک فن 120 میلی‌متری دارد که در پشت آن کارگذاری شده است. لازم به ذکر است که جای قرار گرفتن فن‌های دیگری هم روی این کیس وجود دارد.

خنک کننده پردازنده

باید به این نکته توجه کرد که خنک‌کننده‌های داخل CPU توان دفع گرمای بالایی را ندارند و در صورت استفاده‌های سنگین مثل گیمینگ و موارد مشابه باید فن سی پی یو مناسب تهیه شود. در اینجای مقاله راهنمای خرید کامپیوتر گمینگ ما به شما خنک‌کننده Cooler Master Hyper T20 را به شما معرفی می‌کنیم که انتخاب خوب و اقتصادی است و با دیگر قطعات هم سازگاری دارد. این مدل دو لوله مسی دارد که کار انتقال گرما به هیت سینک را به عهده دارد.

در کنار این یک پره فن 120 میلی‌متری روی آن کار گذاشته شده است و قادر خواهد بود که در یک دقیقه 2000 دور چرخش را داشته باشد.

مانیتور

در انتها به مکملی اشاره خواهیم کرد که می‌تواند خروجی تمامی این قطعات را به نمایش بگذارد. این گزینه می‌تواند برای افراد بسیار متغیر باشد. به این منظور که می‌توان بیشتر الباقی مبلغ باقی‌مانده را صرف خرید مانیتور با ابعاد دلخواه کرد. از طرفی هم شما می‌توانید در صورت داشتن مانیتور از صرف هزینه این چنینی جلوگیری کنید و پول خود را پس انداز کنید یا به خرید سخت افزارهای دیگری مثل موس، کیبورد، Speaker و… اختصاص دهید.

سخن پایانی

در آخر درباره راهنمای خرید کامپیوتر گیمینگ به این نکته هم اشاره کرد که با وجود بازار رو به پیشرفت سخت افزار و تکنولوژی جایگزین‌های بسیاری برای قطعات معرفی شده پیدا شود. جنبه دیگر موضوع هم تغییر و نوسان قیمتی است که به هیچ وجه نمی‌توان به شکل قطعی در مورد قیمت‌ها صحبت کرد. اطلاعاتی که در این مقاله ارائه داده شد با توجه به قطعات و قیمت موجود حال حاضر در بازار بود. در این مورد هم می‌توانید با شرکت تخصصی پی سی بلد تماس بگیرید و از مشاوره‌های لازم جهت ارتقا کامپیوتر را کسب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *