راهنمای خرید کارت گرافیک

بسیاری از کاربران که به دنبال تقویت خروجی گرافیکی سیستم خود هستند، نیاز به راهنمای خرید کارت گرافیک دارند. چرا که این مسئله می‌تواند مسائلی را در بر گیرد که ممکن است توجهی به آن نشود. اینکه چه کارت گرافیکی برای ما مناسب است یا اینکه بخش‌های مختلف کارت گرافیک چه مقدار می‌توانند روی کار ما تاثیر بگذارند؟

تجربه نشان می‌دهد افرادی که به شکل آگاهانه دست به خرید و تقویت کامپیوتر خود می‌زنند، نتیجه مطلوب‌تری را نسبت به افراد دیگر تجربه می‌کنند. اگر شما هم به دنبال خرید کارت گرافیک برای سیستم خود هستید، راهنمای خرید کارت گرافیک لپ‌تاپ و کامپیوتر ما در این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

پیش از اقدام به تهیه کارت گرافیک باید بدانید

این روزها با وجود بازارهای مختلف که ارتباط مستقیم با خروجی‌های بصری دارند، استفاده از کارت گرافیک‌ها بسیار بیشتر از قبل مورد توجه واقع شده است. قطعه کارت گرافیک یا GPU (Graphics Processing Unit) در خروجی‌های مختلفی مثل رندر گرفتن و مباحثی مثل گیمینگ تا به امروز بسیار موثر واقع شده‌اند.

با وجود کاربری‌های مختلف در این زمینه اولین نکته در مورد خرید کارت گرافیک جدید این هست که باید نسبت به میزان استفاده کاربر تهیه شوند. به این منظور که استفاده‌های سنگین و متوسط یا سبک از هم تفکیک شوند. این فرآیند تفکیک شامل مباحث فنی و تخصصی می‌شود که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

در راهنمای خرید کارت گرافیک بخش‌های این قطعه را بشناسید

یکی از مشخصه‌های کارت گرافیک که در بازار به مشخصات فنی GPU معروف است، عنوانی هست که این قطعه به همراه دارد. برای مثال کارت گرافیک GIGABYTE GeForce RTX2080Ti GAMINGOC 11GBGDDR6 اسم یکی ازکارت‌های گرافیک معروف است که از چپ به راست به ترتیب نام سارنده، برند، مدل پردازنده گرافیکی، سری، حجم حافظه ویدئویی را نشان می‌دهد.

لازم به ذکر است این ترتیب استاندارد نامگذاری کارت‌های گرافیک به شمار می‌رود و می‌تواند متغیر باشد. در ادامه قصد داریم بخش‌های مختلف یک کارت گرافیک را به شما معرفی کنیم.

پردازنده گرافیکی

پردازنده گرافیکی بخش مرکزی کارت گرافیک به شمار می‌رود که وظیفه انجام محاسبه و ترسیمات گرافیکی را به عهده دارد. این بخش برای هر کارت گرافیک به عنوان شناسه آن شناخته می‌شود و به طور اختصاصی ساخته می‌شود.

حافظه ویدئویی

یکی دیگر از بخش‌های راهنمای خرید کارت گرافیک اثرگذاری روی خروجی دستگاه حافظه‌ای به شمار می‌رود که هر کارت گرافیک دارد. با این وجود برخی این ظرفیت را نشانه برتری کارت‌های گرافیک می‌دانند، ولی این موضوع نمی‌تواند همیشه درست باشد. برای مثال برخی کارت گرافیک‌ها با حافظه 1 گیگابایتی بسیار قوی‌تر از یک حافظه ویدئویی 2 گیگابایتی عمل می‌کنند و مهم، قدرت چیپ پردازنده گرافیکی می باشد.

پهنای باند حافظه

این قطعه مرتبط با حافظه ویدئویی عمل می‌کند. این بخش را می‌توان به این شکل تعریف کرد: مقدار حافظه‌ای که در یک ثانیه، پردازنده گرافیکی به آن دسترسی دارد. در کل هر چه مقدار این حافظه بیشتر باشد به طبع خروجی بهتری حاصل می‌شود. با این وجود سری نسل به کار رفته در ساخت قطعه، رابط پهنای حافظه (Bus) و فرکانس حافظه از فاکتورهای دیگر تعیین‌کننده یک پهنای باند حافظه کارآمد هستند که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

نسل تراشه

همانطور که در بالا اشاره کردیم نسل تراشه به کار رفته در ساخت حافظه GPU بسیار مهم است، مثل GDDR6، GDDR5. گفته می‌شود که تراشه‌ها GDDR6 برتری بخصوصی نسبت به GDDR5 دارند.

پهنای رابط حافظه

این قطعه ارتباط مستقیمی با خود پردازنده کارت گرافیک دارد و ممکن است در یک کارت گرافیک چند رابط حافظه به کار رود. واحد اندازه گیری پهنای رابط حافظه بیت (Bit) است. این مقدار بیت هر اندازه که باشد پهنای باند حافظه هم بیشتر خواهد بود. این مورد را می‌توان به عرض یک اتوبان تشبیه کرد که هر چه بزرگ‌تر باشد فضا برای تردد یا رفت و آمد اطلاعات بیشتر خواهد بود.

در راهنمای خرید کارت گرافیک ارزان قیمت چه نکاتی وجود دارد؟

بسیاری افراد بر این باور هستند که هرچه هزینه بیشتری برای یک کارت گرافیک پرداخت شود نتیجه بهتری را حاصل می‌شود. درست نبودن این موضوع می‌تواند با تعیین نوع کاربری که ما برای استفاده از کارت گرافیک در نظر داریم روشن شود که در ادامه به آن می‌پردازیم.

خروجی تصویری

کاربردی که در ابتدا از یک کارت گرافیک انتظار می‌رفت دادن خروجی تصویر با کیفیت بالا بود. امروزه بسیاری افراد در تهیه کردن کارت گرافیک برای ارتقا سیستم به صرف قصد خروجی گرفتن تصویر را دارند که باید گفت کارت‌های گرافیک رده متوسط برای آن‌ها کفایت می‌کند. علاوه بر این می‌توان گفت که کاربری‌های سبک مثل وب گردی، تماشای ویدئو یا مواردی این چنین هم نیاز به تهیه کارت گرافیک مستقل ندارد و در صورت نیاز هم باید ابتدا به این نوع موضوعات پرداخت و بعد هزینه کرد.

کاربری چند رسانه‌ای

این نوع کاربری را می‌توان در نمایش محتوای ویدئویی تعریف کرد مثل تماشای ویدئوهای 4K یا Full HD. در این صورت کارت گرافیک‌های میان‌رده می‌تواند در ترکیبی با یک CPU قدرتمند جوابگوی کار شما باشد.

گیمینگ

اجرای بهترین بازی‌های کامپیوتری یکی از مهم‌ترین مقاصدی است که امروزه کاربران دست به تهیه کارت‌های گرافیک می‌زنند. کمپانی‌های سازنده مثل NVIDIA کاربری این نوع کارت گرافیک‌ها را با  نماد‌هایی مثل GTX و RTX مشخص می‌کند یا کمپانی معروف AMD هم با سری RX آنها را تفکیک و مشخص کرده است.

سخن پایانی

کارت گرافیک ها قطعاتی هستند که در طول زمان ممکن است نیاز به تعمیر پیدا کنند به همین جهت اگر کارت گرافیک شما ایرادی پیدا کرده است می توانید با ما تماس بگیرید و اقدام به تعمیر کارت گرافیک نمایید.

راهنمای خرید کارت گرافیک می‌‌تواند بسیاری از مباحث دیگر را شامل شود ولی ما در این مقاله سعی بر این داشتیم به شکل خلاصه و مفید اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهیم. همانطور که اشاره شد قبل از خرید کارت گرافیک، روشن شدن بسیاری از موضوعات می‌تواند باعث صرفه‌جویی در میزان هزینه شود و خریدی ارزشمند را به همراه داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *