کارت گرافیک چیست؟

کارت گرافیک چیست؟ سوالی که هر فردی که قصد اسمبل کامپیوتر را دارد با آن مواجه می شود. یکی از مهمترین قطعات کامپیوتر و لپ تاپ که تاثیر زیادی در قیمت آنها نیز دارد کارت گرافیک است. کاربرد کارت گرافیک چیست؟ کاربرد کارت گرافیک به این صورت است که این قطعه اطلاعات را از بقیه بخش های کامپیوتر می گیرد و سپس پردازش می کند و در نهایت بر روی مانیتور، نمایش می دهد. بدون وجود کارت گرافیک داده هایی که به صورت تصویر پردازش می شوند اصلا قابل مشاهده نیستند به عبارتی دیگر بدون کارت گرافیک شما هیچ تصویری نخواهید داشت.

البته لازم به ذکر است که کارت گرافیک در برخی دیگر از دستگاه های دیجیتالی مانند گوشی های همراه وجود دارد که البته تکنولوژی ساخت هر یک از آنها متفاوت است.

انواع کارت گرافیک

در حالت کلی دو نوع از کارت گرافیک وجود دارد که در ادامه به معرفی هریک از آنها می پردازیم. کارت های گرافیک شامل دو دسته مجزا و آنبورد هستند. تفاوت های این دو نوع کارت گرافیک جزئی نیست و نحوه قرار گیری آنها در سیستم نیز متفاوت است.

کارت گرافیک آنبورد

کارت گرافیک آنبورد

این نوع کارت گرافیک ها در اکثر کامپیوتر یا لپ تاپ ها وجود دارند و به صورت مجمع روی پردازنده مرکزی یا CPU ساخته شده اند. این حالت به این معنی است که هنگامی که شما کامپیوتری خریداری می کنید کارت گرافیک به صورت یکجا همراه با CPU مجمع شده است و به صورت جداگانه وجود ندارد. کارت گرافیک آنبورد به CPU چسبیده است. معمولا برند های معتبر همگی تولید کننده کارت گرافیک آنبورد هستند و دلیل آن این است که امکان دارد سیستم نهایی همراه با کارت گرافیک جداگانه عرضه نشود.

برخی تصور می کنند که این پردازنده های گرافیکی آنبورد قدرت رندر کردن و پردازش کمی دارند اما در واقع این واقعیت ندارد. تمامی کارهای مورد نیاز شما با استفاده از کارت گرافیک آنبورد قابل انجام هستند و فقط در شرایطی که موارد سنگین را از سیستم درخواست کنید نیاز دارید که یک کارت گرافیک مجزا خریداری نمایید. بازی های سنگین یا نرم افزار های پیچیده و همچنین مولتی تسکینگ نیازمند کارت گرافیک مجزای قدرتمند هستند.

کارت گرافیک مجزا

کارت گرافیک مجزا

کارت گرافیک مجزا با اسم Discrete معرفی می شوند. برعکس مدل آنبورد این نوع از کارت های گرافیک بر روی CPU قرار ندارند و به صورت جداگانه یک قطعه جدا به حساب می آیند و بر روی مادربورد قرار می گیرند. کارت های گرافیک مجزا عموما قدرت بیشتری نسبت به مدل آنبورد دارند و همین امر باعث شده است که تاثیر زیادی در سرعت سیستم داشته باشند. البته این میزان از قدرت با قیمت بیشتری عرضه می شود.

قیمت بالای این نوع کارت گرافیک باعث شده است که فقط در شرایط الزامی خریداری شود. اگر شما فردی هستید که به بازی های سنگین علاقه دارید و یا طراحی گرافیک از کاربری های روزمره شما است به احتمال زیاد به یک کارت گرافیک مجزا نیاز دارید. به عبارتی می توان گفت بدون مدل مجزای کارت های گرافیک انجام هرگونه ویرایش یا تدوین فیلم یا عکس نیز برای کاربران بسیار دشوار خواهد بود.

چه نوع کارت گرافیکی برای من مناسبتر است؟

چه نوع کارت گرافیک بخرم

با توجه به اطلاعاتی که در مورد دو نوع از کارت های گرافیک آنبورد و مجزا ارائه شد انتخاب نهایی بسته به تصمیم شما است. اگر کاربری شما نیازمند قدرت پردازش بالا نیست و کارهای روزمره خود را با سیستم انجام می دهید لازم نیست که هزینه بیشتری برای خریداری کارت گرافیک مجزا صرف کنید. اما اگر همواره پردازش های سنگین را با سیستم خود انجام می دهید و نیازمند سرعت بالا و قدرت پردازش بهتر هستید انتخاب کارت گرافیک مجزا حتی اگر قیمت بالایی داشته باشد الزامی است.

البته باید اشاره کرد با توجه به اینکه برند های مختلف، انواع کارت های گرافیکی را عرضه می کنند قبل از خرید کارت گرافیک کلیه مشخصات هر نوع از آن ها را بررسی کنید زیرا امکان دارد برخی از آن ها مشخصاتشان بسیار شبیه همدیگر باشد اما به دلیل تفاوت برند، قیمت متفاوتی نیز داشته باشند.

بخش های مختلف کارت گرافیک

هر نوع کارت گرافیک دارای بخش های مختلفی است که باهم در ارتباط هستند و آشنایی بهتر با آنها می تواند به انتخاب کارت گرافیک مناسب بسیار کمک بسزایی بکند.

پردازنده گرافیکی یا GPU

GPU مخفف عبارت Graphics Processing Unit است که پردازنده گرافیکی نامیده می شود و واحد پردازش گرافیکی در سیستم است. وظیفه رندر کردن گرافیکی در سیستم برعهده پردازنده گرافیکی است. البته در برخی از موارد اسم VPU نیز برای آن استفاده می شود که به معنی واحد پردازش بصری است.

ویدیو رم یا VRAM

VRAM یک حافظه مخصوص است که داده های گرافیکی در آن برای دسترسی سریعتر ذخیره می شوند. یکی از مهمترین بخش های کارت گرافیک برای اجرای بازی های سنگین ویدیو رم است که هرچه مقدار آن بیشتر باشد کاربر شاهد گرافیک و نمایش بهتری خواهد بود. معمولا در کارت گرافیک های رده بالا از ویدیو رم 8 گیگابایتی با فرمت GDDR6 استفاده می شود.

برد مدار چاپی PCB

تمامی قطعات کارت گرافیک بر روی برد مدار چاپی یا همان Printed circuit board قرار می گیرند. این بخش یکی از حیاتی ترین اجزای کارت گرافیک است که جنس آن نیز می تواند تاثیر بسیار زیادی در سرعت و کیفیت کار و همچنین طول عمر کارت گرافیک داشته باشد.

مدار تنظیم کننده ولتاژ VRM

وظیفه برق رسانی به کلیه بخش های کارت گرافیک برعهده VRM است. مدار تنظیم کننده ولتاژ یا Voltage Regulator Module تاثیر زیادی بر روی طول عملکرد کارت گرافیک دارد و میزان قدرت آن رابطه مستقیم با ماندگاری و طول عمر این قطعه دارد.

فن های خنک کننده

خنک نگه داشتن کارت گرافیک همواره از مهمترین عواملی است که باید در هر سیستمی انجام شود. از دیرباز تا کنون فن های خنک کننده برای جلوگیری از گرم شدن این قطعه مورد استفاده قرار گرفته اند. این فن ها بر روی کارت گرافیک قرار می گیرند و از پره های فیزیکی یا پلاستیکی تشکیل شده اند. کارت گرافیک فقط در شرایطی که خنک است می تواند بهترین عملکرد را داشته باشد و با افزایش دما عملکرد آن نیز تحت تاثیر قرار می گیرد و به طرز چشمگیری کاهش خواهد یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *