راهنمای خرید کیبورد

ما برای خرید یک کیبورد مناسب نیاز به راهنمای خرید کیبورد داریم. یکی از جنبه‌های مهم کامپیوتر که ممکن است توجه زیادی به آن نشود، سخت افزارهای جانبی هستند که به عنوان رابط بین ما و کامپیوتر عمل می‌کنند. ما برای داشتن بهترین نوع این سخت افزار به حتم لازم نیست که هزینه‌های زیادی را پرداخت کنیم. ممکن است برای داشتن یک کیبورد متناسب با مصارف ما یک راهنمای خرید کیبورد بتواند به خوبی ما را به بهترین نتیجه برساند.

از این جهت ما برای اینکه هزینه‌های کم و زیاد موجب عدم رضایت یا در مواقعی پشیمانی شما نشود، در این مقاله قصد داریم تا با در اختیار گذاشتن اطلاعات کلی در مورد کیبوردها، بهترین راهنما برای شما باشیم. در این راستا توجه شما را به خواندن این مقاله جلب می‌کنم.

چرا در خرید باید از راهنمای خرید کیبورد کامپیوتر استفاده کرد؟

یکی از مواردی که در طی دو دهه گذشته گزینه‌های انتخابی سخت افزار کامپیوتر را بیشتر و از طرفی سخت‌تر کرده، تنوع است. این تنوع تنها شامل مدل‌های مختلف در بازار نمی‌شود، بلکه از چندین جنبه می‌تواند مصرف‌کننده را تحت تاثیر بگذارد. برای مثال به این نکته توجه کنید کیبوردهایی که برای یک گیمر طراحی و تولید می‌شوند تا چه اندازه می‌توانند با یک کیبوردی که برای مصارف اداری ساخته می‌شوند فرق داشته باشد.

در ادامه این مقاله برای بهتر متوجه شدن تفاوت‌های ساختاری کیبوردها در چند دسته مختلف به توضیح و گفتگو ادامه خواهیم داد.

انواع کیبوردها را از نظر طراحی را بشناسید

اولین نکته‌ای که در مورد ساخت سخت افزاری مثل کیبورد مورد توجه قرار می‌گیرد، نوع طراحی و شکل ساختاری آن است. این طراحی‌ها می‌توانند از نظر کاربری، طراحی و سوییچ‌ها با یکدیگر تفاوت داشته باشند. با توجه به این نوع طراحی‌ها ما به سه دسته مختلف از کیبوردها اشاره خواهیم کرد.

صفحه کلید استاندارد

این نوع کیبوردها با کلید‌های بسیار معمولی ساخته می‌شوند و در بازار قطعات کامپیوتری به وفور وجود دارند. این نوع کیبوردها برای مصارفی مناسب است که در طول روز زیاد از آن استفاده نمی‌شود و کاربری خاصی را دربر نمی‌گیرد.

صفحه کلید ارگونومیک

همانطور که از نام این نوع کیبوردها پیدا است، طراحی که در این نوع کیبوردها رعایت می‌شود طبق استانداردهای متناسب با انسان عمل می‌کند. این ساختار ارگونومیک باعث می‌شود که در طول استفاده طولانی مدت احساس خستگی کمتری به افراد دست دهد و درد و نارحتی در دستان احساس نشود. این نوع کیبوردها بیشتر برای کاربرانی مثل تایپیست‌ها، تولیدکنندگان محتوا و برخی مشاغل اداری مثل حسابدارهای شرکت‌های بزرگ مناسب است که در طول ساعات کاری از کیبورد استفاده بسیاری می‌کنند.

صفحه کلیدهای گیمینگ

یکی از زیر مجموعه‌های سخت افزاری دنیای گیمینگ در کنار موس و هدفون‌، کیبوردهای گیمینگ هستند که سبک و سیاق مربوط به دنیای بازی را به همراه دارند. المان‌هایی مثل نورپردازی، دکمه‌های خاص و دیگر خصوصیات ویژه این نوع کیبوردها را از دیگر مدل‌ها متمایز می‌کند. از نگاهی دیگر می‌توان گفت که این نوع ویژگی‌ها از نظر راهنمای خرید کیبورد گیمینگ سرعت و حس هیجان را در کاربر برانگیخته می‌کند.

راهنمای خرید کیبورد از نظر سوییچ را بیشتر بشناسید

یکی از جنبه‌های تولید کیبوردها نوع سوییچی است که در طراحی کلیدها استفاده می‌شود. این نوع ساختار یا به اصطلاح مکانیزم ممکن است به دلیل پوشش دکمه‌ها از دید مصرف‌کننده به دور باشد، ولی این چیزی از اهمیت و کاربرد انواع مختلف کیبورد کم نمی‌کند. در ادامه به شما توضیح خواهیم داد با وجود اینکه این نکته زیاد به چشم کاربر نمی‌آید تا چه اندازه می‌تواند اهمیت داشته باشد.

کیبوردهای معمولی

این نوع کیبوردها به همراه سوییچ‌ معمولی شامل اکثر کیبوردهایی می‌شود که در بازار موجود هستند. این نوع سوییچ‌ها از جنس گنبدی سیلیکونی هستند که در دو لایه مختلف ساخته می‌شوند. این دو لایه غشایی به شکل حباب‌های پلاستیکی هستند. همین جنس سبب می‌شود که در هنگام استفاده با کمی فشار دادن کلید، بتوان یک کاراکتر را تایپ کرد.

خاصیت دیگری که این نوع ساختار به همراه دارد ارتجاعی بودن آن است که بعد از هر بار فشار دادن، مجدد حالت اولیه را به خود می‌گیرد. بیشترین ایرادی که می‌توان از این نوع کیبوردها گرفت این هست که بعد از مدتی استفاده خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهند. در کل می‌توان گفت که این نوع کیبوردها برای استفاده‌های معمولی بسیار مناسب هستند.

کیبورد مکانیکی

دکمه یا سوییچ‌هایی که در ساختار این نوع کیبوردها مورد استفاده قرار می‌گیرد به شکل فنرهای کوچک و نرمی است که با فشردن هر دکمه کیبورد کمی به داخل فرو می‌رود و فرمان را ارسال می‌کند. این ویژگی‌ سبب شده است که توجه تایپیست‌ها به این نوع کیبوردها بیشتر جلب شود. به این دلیل که سرعت عمل در این نوع کیبوردها به تایپیست‌ها کمک بسیاری می‌کند.

با این وجود صدای بسیار کمی در هنگام استفاده از این نوع کیبوردها تولید می‌شود که ویژگی‌ بعدی جذاب برای تایپیست‌ها شناخته می‌شود. در ساخت کیبوردهای مکانیکی از فنرهای مختلفی استفاده می‌شود. برای مثال سوییچ‌های قرمز رنگ به فشار کمی نیاز دارند و صدای بسیار کمی تولید می‌کنند.

سوییچ‌های قهوه‌ای هم با نام مدل تکنیکال شناخته می‌شوند و فشار متوسطی را برای استفاده به همراه دارند. آخرین مدل سوییچ در این دسته هم مربوط به رنگ مشکی می‌شود که نسبت به دو مورد قبلی به فشار بیشتری برای تایپ نیاز دارند. دانستن این نکات درباره راهنمای خرید کیبورد می‌تواند کمک بسزایی در آگاهی قبلی شما داشته باشد.

این کیبوردها به دلیل مکانیکی‌تر بودن نسبت به مدل‌های دیگر از طول عمر بیشتری هم برخوردار هستند و تعمیر و نگهداری به نسبت آسانی را هم به همراه دارند.

کیبوردهای لیزری

یکی از آخرین تکنولوژی‌های ساختاری از نظر سوییچ مربوط به کیبوردهای لیزری می‌شود. نحوه عملکرد این نوع کیبوردها توسط نوری است که پشت هر صفحه کلید قرار دارد و با فشار دادن هر دکمه این نور قطع، و فرمان را به کامپیوتر صادر می‌کند. با گذشت مدت‌ها از تولید و توزیع این نوع کیبوردها می‌توان گفت که در بازار ایران طرفداران بسیار محدودی دارد.

از نظر نوع اتصال چند نوع کیبورد وجود دارد؟

در نگاهی ساده و کلی می‌توان کیبوردها از نظر نوع اتصال به کامپیوتر به دو دسته سیم‌دار و بی‌سیم تقسیم کرد. نوع سیم‌دار که به شکل خیلی مشخص از طریق یک کابل به پورت USB کامپیوتر وصل می‌شود. در مورد کیبوردهای بی‌سیم هم می توان گفت که به دو دسته وایرلس و بلوتوثی تقسیم می‌شوند که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

کیبورد وایرلس دانگل‌دار

همانطور که از نام این نوع کیبودها پیدا است نوعی دانگل یا گیرنده که به شکل فلش مموری کوچک طراحی شده است به داخل پورت USB وصل می‌شود و رابط بین کامپیوتر و کیبورد خواهد بود.

کیبورد بلوتوثی

این نوع کیبورد توسط امواج بلوتوث با سیستم مورد نظر ارتباط برقرار می‌کند و به عنوان رابط بین کیبورد و سیستم کامپیوتری عمل می‌کند. خاصیت Bluetooth موجود در این نوع کیبوردها باعث می‌شود که این کیبوردها به وسایل هوشمندی که قابلیت شناسایی بلوتوث را دارند وصل شود، مثل تلفن‌های هوشمند.

مقایسه کیبورد دانگلی و بلوتوثی با مدل سیم‌دار

در ابتدای مطلب باید اشاره کرد که قابل حمل بودن و عدم محدودیت در قرارگیری از ویژگی‌های بسیار مهم و کاربردی کیبوردهای بدون سیم است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. با این وجود می‌توان گفت که کیبوردهایی که به دانگل مجهز هستند برای استفاده پورت USB را اشغال می‌کنند و احتمال گم شدن دانگل را نیز به همراه دارند. از طرفی دیگر این کیبوردها مصرف باتری کمتری نسبت به مدل بلوتوثی دارد که این امتیاز را هم نباید نادیده گرفت.

مطلب بعدی در مورد راهنمای خرید کیبورد این هست که کیبوردهای بلوتوثی و دانگلی قیمت بالاتر، سرعت ارتباط کمتر و تاخیر بیشتری در اجرای فرمان نسبت به مدل‌های ساده یا سیم‌دار دارند. این نکته را هم باید در هنگام خرید کیبورد در نظر گرفت.

سخن پایانی

کیبورد یکی از قطعات کامپیوتر است که باید به درستی انتخاب شود شما می توانید جهت اسمبل کامپیوتر خود با ما تماس بگیرید.

در انتها درباره راهنمای خرید کیبورد این نکته را نباید فراموش کرد که کلیدی‌ترین عامل موفقیت در انتخاب و خرید کیبوردها مشخص کردن نوع استفاده قبل از خرید است. روشن شدن موضوعاتی همچون نوع استفاده بعد از خرید کیبورد و اینکه چه میزان بودجه‌ای برای داشتن یک کیبورد در نظر دارید، می‌تواند مهم‌ترین عامل یک به وجود آمدن یک تجربه خوب خرید و تهیه سخت‌افزاری مثل کیبورد باشد.

در این مقاله سعی بر این داشتیم که با روشن‌کردن موضوعات جرئی و کلی در مورد کیبوردها، راهنمای خوبی در راستای داشتن یک کیبورد مناسب برای شما باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *