راهنمای خرید سی پی یو

در نگاهی دیگر قصد داریم راهنمای خرید سی پی یو برای افرادی باشیم که می‌خواهند کمی با جزئیات بیشتر با این قطعه بسیار مهم آشنا شوند. با این حال آیا دانستن برخی جزئیات کلیدی در مورد CPU کمکی به ما خواهد کرد؟ در ادامه باید گفت که چند نکته کلیدی را باید قبل از خرید و تجهیز سیستم خود با سی پی یو جدید در نظر بگیرید.

هنگام اسمبل کامپیوتر یکی از مهمترین قطعات سی پی یو می باشد اگر شما هم به دنبال شناخت بهتر برای خرید بهتر این قطعه کارآمد هستید پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای این مقاله ما را دنبال کنید.

در مورد راهنمای خرید سی پی یو کامپیوتر بیشتر بدانید

برای افرادی که قصد ارتقای سخت افزاری سیستم خود را دارند یا می‌خواهند یک سیستم اسمبل شده را به اصطلاح جمع کنند، داشتن یک پردازندی مرکزی مناسب بسیار دارای اهمیت است. کیفیت خوب این قطعه باعث می‌شود که کاربر سیستم سریع‌تر و روان‌تری داشته باشد و اعمالی مثل گیمینگ یا ترنس کدینگ ویدئوها با سرعت بیشتری صورت بگیرد.

در اینجا باید به این نکته اشاره کرد که هر سی پی یو به شکل تراشه‌ای است که روی مادربورد قرار می‌گیرد. با توجه به این نکته می‌توان دریافت که CPU ارتباط مستقیمی با محل جاگیری خود یعنی مادربورد دارد. باید در انتخاب تراشه سی پی یو این نکته را در نظر گرفت که نوع مادربورد بسیار اهمیت دارد.

پردازنده کامپیوتر چیست؟

 در تعریفی عام و کلی می‌توان گفت که مغز هر کامپیوتر به عهده پردازنده است که کاری محاسباتی سیستم را انجام می‌دهد. در جزئیات بزرگ‌تر می‌توان گفت که ترانزیستورها از اجزای اصلی تشکیل دهنده هر پردازنده مرکزی یا CPU هستند. این قطعات در کنار هم با یک ضرب‌ آهنگ مشخص سیگنال کلاک کار می‌کند.

این رشته دستور العمل‌های ذخیره شده باعث پردازش اطلاعات مختلف در تراشه می‌شود و اطلاعات ورودی را پردازش و خروجی خود را تولید می‌کند. پردازنده‌های مرکزی که امروزه تولید و توزیع می‌شود هزاران رشته ترانزیستور را به همراه دارد که در فضای کوچک سیلیکونی گردآوری می‌شوند.

طبق راهنمای خرید سی پی یو چه پردازنده‌ای برای ما مناسب است؟

مبحث بعدی در مورد سی پی یوها، نوع و برند قطعه‌ای است که ما قصد خریداری آن را داریم. امروزه دو کمپانی بزرگ در این زمینه به شکل اختصاصی فعالیت دارند به نام‌های اینتل intel و AMD. این پردازنده‌ها را می‌توان با کیفیت‌ترین و بهترین برندهای حال حاضر دنیا شناخت که فناوری به خصوصی را در ساخت این تراشه به کار می‌گیرند. از جمله این محصولات می‌توان به سری سی پی یوهای RYZEN اشاره کرد که محصول فناوری شرکت AMD است. اما در اینجا مشخصه‌های مختلفی وجود دارد که ممکن است ما کمتر درباره آن شنیده باشیم. با مشخص شدن این جزئیات ما می‌توانیم به مقایسه و انتخاب بین محصولات اینتل و AMD بپردازیم. در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

با مشخصه‌های یک پردازنده آشنا شوید

همانطور که اشاره کردیم شناخت برخی جزئیات در مورد سی پی یوها می‌تواند راهنمای خرید سی پی یو برای بازی یا هر کار دیگری به بهترین شکل باشد. بعضی از این مشخصه‌ها شامل موارد زیر می‌شود.

سرعت کلاک

این سرعت یا فرکانس کلاک با واحدی به نام گیگاهرتز اندازه‌گیری می‌شود و با سرعت کار کردن پردازنده مساوی است. در سی پی یوها هر چه سرعت کلاک بالاتر باشد، پردازنده با سرعت بیشتری اطلاعات و دستور العمل‌ها را اجرا می‌کند. این سرعت به شکل بهینه شده عمل می‌کند تا از اتلاف انرژی و ضررهای احتمالی جلوگیری شود.

از این جهت در مشخصات سی پی یو یک سرعت کلاک بوست یا توربو نوشته شده و یک سرعت کلاک پایه درج شده است.

تعداد هسته‌ها

با توجه به اطلاعاتی که در بالا به آن اشاره شد باید این را اضافه کرد که هر CPU چند تراشه پردازنده را شامل می‌شود. این تراشه‌ها شامل تقسیم‌بندی‌هایی مثل مدارهای منطقی، حافظه کش و… می‌شود که همگی با نظم و ترتیب در کنار هم یک کار را انجام می‌دهند. پیشنهاد می‌شود که از خرید CPU با هسته کمتر   خودداری کنید.

حافظه کش

در مبحث راهنمای خرید سی پی یو درباره حافظه کش می‌توان گفت که حافظه بسیار سریعی است که دسترسی تراشه سی پی یو به اطلاعات و دستور العمل‌ها بین رم و سی پی یو را سرعت می‌دهد. در کل سه نوع حافظه کش وجود دارد. کش سطح 1 که سریع‌ترین حافظه کش است و حجم بسیار کمی را می‌گیرد. کش سطح 2 حجم بیشتری دارد و کندتر از سطح اول عمل می‌کند. کش سطح 3 ظرفیت بالایی دارد و نسبت به حافظه‌های دیگر ضعیف‌تر کار می‌کند.

پردازنده AMD در مقایسه با intel

ممکن است یکی از سوالات مهمی که در انتخاب CPU یا حتی سیستم مورد نقد و بررسی قرار بگیرد این باشد که کدام یکی از پردازنده‌ها بین RYZEN و Core i برای ما مناسب‌تر است؟ این دو کمپانی بزرگ آمریکایی از سال 2017 تا به امروز از رقبای جدی یکدیگر بوده‌اند. در سال 2017 شرکت AMD با بهره‌گیری از تکنولوژی Zen توانست تراشه‌های پردازنده RYZEN و THREADRIPPER را به بازار عرضه کند و سطح کیفیتی خود را تا چندین برابر افزایش دهد. اما همچنان شرکت اینتل با سی پی یو core i9 بسیار قدرتمند تر از شرکت AMD عمل کرده است.

در ابتدا پردازنده‌های رایزن سری 3 توانست به خوبی از رقیب خود از کمپانی intel سبقت بگیرد. با این وجود اینتل هم دست از پا ننشست و سری پردازنده‌های نسل جدید corei را به نمایش گذاشت. در جواب اینکه کدام شرکت سی پی یو قوی تری تولید کرده است؟ باید گفت که شرکت اینتل با تولید سی پی یو core i9 قوی ترین سی پی یو جهان را تولید کرده است.

سخن پایانی

در انتها در مورد راهنمای خرید سی پی یو باید به این نکته هم اشاره کرد که با وجود اطلاعات و محصولات مختلف در این زمینه در ابتدا باید در نظر داشت که ما با چه بودجه‌ای قرار است سیستم یا پردازنده خود را انتخاب کنیم و این CPU قرار است برای ما چه کاری انجام دهد؟

روشن شدن این موضوع می‌تواند مصرف‌کننده را با سرعت هرچه تمام‌تر به پاسخ این سوال برساند که چه پردازنده‌ای برای ما مناسب است؟ در این مقاله سعی بر این داشتیم تا به اطلاعات مناسب راهنمای خوبی جهت خرید سی پی یو باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *