پاور چیست؟

پاور یا همان منبع تغذیه یکی از اصلی ترین قطعات کامپیوتر است که وظیفه تامین انرژی کل سیستم را با ارائه برق کنترل شده و ایمن برعهده دارد. انتقال برق نامناسب می‌تواند به راحتی به بقیه قطعات آسیب های بسیار جدی وارد نماید و باعث صرف هزینه زیادی شود. از این رو هنگام اسمبل کامپیوتر شما باید نوع پاور خریداری شده را بررسی نمایید و منبع تغذیه ای تهیه نمایید که با بقیه قطعات کامپیوتر همخوانی دقیقی داشته باشد.

در صورتی که PSU دچار مشکل شود کل سیستم از کار خواهد افتاد و تا زمانی که در تعمیرگاه کامپیوتر جهت تعمیر منبع تغذیه رایانه خود اقدام نکنید روشن شدن سیستم امکان ندارد. پس اگر در هر زمانی با تغییراتی در سیستم خود از جمله خاموش شدن یهویی، دیر روشن شدن سیستم و یا آمدن صدای غیر عادی از پاور روبرو شدید فورا با پی سی بلد تماس بگیرید و از مشاوره رایگان کارشناسان بهره ببرید.

تعریف منبع تغذیه

پاور چیست

پاور یا PSU که مخفف عبارت Power Supply Unit به معنی واحد منبع تغذیه است. نام های دیگری نیز برای معرفی این قطعه استفاده می‌شوند. این نام ها شامل موارد زیر هستند:

  • Power Converter (مبدل برق)
  • Power Pack
  • Power Supply (منبع تغذیه)
  • PS
  • Power (پاور)

منبع تغذیه یا PSU معمولا یک بدنه فلزی دارد و در ابعاد مستطیل یا مربعی شکل عرضه می‌شود. داخل قطعه منبع تغذیه یک فن وجود دارد که به صورت مداوم با روشن کردن سیستم به کار می‌افتد و از بالارفتن دمای پاور جلوگیری می‌کند. همچنین تعدادی کانکتور های خروجی در این قطعه وجود دارند که آن را به بقیه قطعات کامپیوتر متصل می‌کنند. پاور با مشخصه های مختلف و قابلیت های گوناگونی در بازار عرضه و تولید می‌شود اما وظیفه اصلی همه ی آنها تامین و ارسال برق است.

لازم به ذکر است که به دلیل نوسانات برق و کارکرد زیاد، پاور امکان دارد بسیار گرم شود و زودتر از بقیه قطعات سیستم دچار خرابی شود. 

ولتاژ مورد نیاز پاور

ولتاژ پاور

یکی از مهمترین موادری که هنگام خرید پاور نیز باید مورد توجه قرار دهید میزان ولتاژ مورد نیاز پاور برای سیستم است. برای اینکه میزان ولتاژ را پیدا کنید باید توان مصرفی کلیه قطعات موجود در سیستم را باهم جمع کنید که در نهایت وات تقریبی مورد نیاز سیستم مشخص خواهد شد. لازم به ذکر است که سیستم های قدرتمند مانند کامپیوتر های گیمینگ پاور های قدرتمندتری نیاز دارند.

معمولا مادربرد سطح بالا و پردازنده های گرافیکی تاثیر زیادی در منبع تغذیه مورد نیاز سیستم دارند. برای عملکرد بدون مشکل سیستم، بهتر است که هنگام خرید منبع تغذیه وات بیشتری را برای سیستم در نظر بگیرید. به عنوان مثال اگر وات مورد نیاز سیستم شما ۵۰۰ باشد بهتر است که شما یک پاور ۶۰۰ یا ۶۵۰ واتی خریداری نمایید. با انجام این عمل شما در آینده برای ارتقا کامپیوتر نیز مشکلی نخواهید داشت.

لازم به ذکر است که در مواردی مانند استفاده از کامپیوتر برای ماین کردن ارز، باید میزان قدرت پاور حداقل دو برابر وات مورد نیاز کل سیستم باشد.

نحوه کار پاور

ولتاژ پاور

پاور ها که معمولا به عنوان منبع تغذیه سوئیچینگ شناخته می‌شوند برق جریان متناوب AC را به جریان برق مستقیم DC تبدیل می‌کنند. هنگام روشن کردن سیستم اولین کاری که انجام می‌شود این است که برق از طریق پریز به PSU انتقال داده می‌شود و پس از تغییر جریان برق توسط پاور، از طریق کانکتور های خروجی به سایر قطعات کامپیوتر مانند مادربرد انتقال داده می‌شود و سیستم روشن می‌شود.

اکثر پاور هایی که اکنون در بازار موجود هستند در رنج ۲۰۰ تا ۱۲۰۰ واتی تنوع دارند. طبیعتا هرچه وات بیشتر باشد، منبع تغذیه نیز قدرتمندتر خواهد بود. برند های معروفی که برترین پاور ها را تولید می‌کنند عبارت اند از موارد زیر:

  • سی‌سونیک SeaSonic
  • کورسیر CORSAIR
  • کولر مستر Cooler Master
  • ترمالتیک Thermaltake
  • گرین GREEN

پشتیبانی از سیستم های حفاظتی

پاور جزو بزرگترین قطعاتی است که در کیس کامپیوتر وجود دارد و تاثیر زیادی در ایمنی بقیه قطعات داخل کیس دارد. از آنجایی که PSU بخش عمده ای را از فضای کیس دربرمی‌گیرد مهم است که دارای سیستم های حفاظتی باشد که آسیبی به بقیه قطعات وارد نکند. از این رو مهم است پاوری که تهیه می‌کنید دارای سیستم های حفاظتی مانند OVP باشد و همچنین اتصال کوتاه را پشتیبانی کند. OVP هنگام که تشخیص دهد ولتاژ بالایی در حال انتقال است به صورت خودکار سیستم را خاموش می‌کند و از به وجود آمدن مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری می‌کند.

سیستم حفاظتی پاور

تفاوت پاور کامپیوتر و لپ تاپ

کامپیوتر ها و لپ تاپ ها هردو از منبع تغذیه برای تامین انرژی استفاده می‌کنند اما تفاوت هایی میان آنها وجود دارد. در حالی که PSU کامپیوتر از نوع سویچینگ است و جریان برق را تبدیل می‌کند، نحوه کار منبع تغذیه لپ تاپ متفاوت است. پاور لپ تاپ مبدل برق خارجی External هستند و ولتاژ متناوب را به ۱۲ تا ۲۴ ولت مستقیم تبدیل می‌کند. در تمام لپ تاپ ها مدارهایی وجود دارند که جریان برق ۱۲ ولتی را به ولتاژ های پایین تر تقسیم می‌کنند و به بخش های مختلف انتقال می‌دهد. همچنین تعمیر پاور کامپیوتر پروسه پیچیده تری نسبت به منبع تغذیه دارد.

اجزای اصلی منبع تغذیه و کار آنها

اجزای پاور

ترانسفورماتور

وظیفه ترانسفورماتور تبدیل ولتاژ ورودی به منبع تغذیه و آماده کردن آن برای خروج است. معمولا میزان ولتاژ خروجی DC بسیار کمتر از ولتاژ ورودی AC است.

یکسوکننده

یکسوکننده می‌تواند تمام موج، نیمه موج یا پل باشد. منبع تغذیه برای تبدیل جریان برق متناوب به مستقیم از یکسوساز استفاده می‌کند که یکسو کننده نام دارد.

فیلتر

وقتی جریان برق تغییر می‌کند هنوز هم دارای مقداری موج مشخص است که هموارسازی آنها برای انتقال برق لازم است. فیلتر این موج ها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد اما آنها را کامل صاف نمی‌کند.

رگلاتور

وظیفه اصلی رگلاتور کاهش ولتاژ موج های باقی مانده پس از فیلتر است. این عمل باعث می‌شود که از آسیب رسیدن به قطعه های متصل به منبع تغذیه از طریق ولتاژ های اضافی یا افت ولتاژ جلوگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *