مشکلات شایع در پرینتر

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در حال استفاده از پرینتر با مشکلاتی در نحوه کارکرد یا خروجی مواجه شده باشید. از کار افتادن دستگاه و خروجی بی‌کیفیت از مشکلات شایع در پرینتر ها است. با وجود این اختلالات، چه راه حل‌هایی می‌تواند به ما در این شرایط کمک کند؟ آیا مواردی وجود دارد که بتوان قبل از وقوع مشکل پیشگیری شود؟

در جواب این سوالات باید بگوییم که راه‌کارهایی وجود دارند که در استفاده از پرینترها می‌توان از آن استفاده کرد. علاوه بر این نکات ما قصد داریم که با شناخت بیشتر به انواع مشکلات قابل پیشبینی در مدل‌های مختلف پرینترها، راهکارهای آن را هم ارائه دهیم. اگر شما هم در استفاده از پرینترها نیاز به کمک دارید، پیشنهاد می‌کنیم که این مقاله پی سی بلد را از دست ندهید.

درباره مشکلات پرینترها بیشتر بدانید

چه در خانه از پرینتر استفاده کنید و چه در محل کار، مشکلاتی در زمینه استفاده از پرینترها ممکن است به وجود بیاید. به خصوص اگر از کاربران یا خریدارانی هستید که به تازگی پرینتر خود را تهیه کرده‌اید، بیشتر در معرض چنین خطاهایی قرار دارید.

برخی از این مشکلات می‌توانند از طریق نرم افزار ویندوز رفع شوند، ولی بیشتر مشکلات مربوط به پرینتر، از خود دستگاه رفع و رجوع می‌شود. از این بابت قصد داریم در ادامه به عناوین مختلفی از مشکلات رایج استفاده از پرینتر بپردازیم.

مشکلات رایج و شایع در پرینتر چیست؟

همانطور که اشاره شد پرینترها بخش‌های مختلفی دارند که در طول استفاده کاربر ممکن است با کیفیت نامناسب چاپ یا در برخی موراد خرابی قطعه مواجه شود. در ادامه چند عنوان از این مشکلات به همراه راهکار را به شما ارائه خواهیم داد.

مشکل گیر کردن کاغذ چاپ

از جمله رایج‌ترین مشکلاتی که هر پرینتری ممکن است آن را داشته باشد می‌توان به گیر کردن کاغذ در بین چرخ‌دنده‌های دستگاه اشاره کرد. یکی از علت‌های عمده‌ای که سبب این مشکل می‌شود، کیفیت نامطلوب خود کاغذ است. انتخاب کردن کاغذ استاندارد از نظر وزن و ابعاد می‌تواند از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کند. در بیشتر پرینترها این خطا با عنوان Paper Jam نشان داده می‌شود.

به عنوان پیشگیری از به وجود آمدن چنین مشکلی می‌توان به چند مورد اشاره کرد که در ادامه به طور خلاصه این موارد را توضیح خواهیم داد.

سرویس به موقع

هر چند که هزینه کردن برای سرویس دوره‌ای به دید برخی هزینه اضافی محسوب می‌شود. باید این را دانست که هزینه‌ای که برای رفع خرابی حاصل از مشکلات پی در پی «مثل گیر کردن کاغذ» داده می‌شود به مراتب بیشتر از هزینه سرویس کلی پرینتر به شکل دوره‌ای است.

صحیح قرار دادن کاغذ

یکی از مسائلی که در هر بار استفاده از پرینتر باید رعایت شود، چک کردن محل قرارگیری کاغذ است. این کاغذها باید به شکل صاف «به دور از هر کج و اریب قرار گرفتن» در ورودی پرینتر قرار بگیرد. از جمله نکات کلیدی می‌توان به گیره یا ضامن نگهدارنده کاغذ روی ورودی پرینتر اشاره کرد که قابلیت تنظیم دارد.

از سالم بودن کاغذ اطمینان حاصل کنید

یکی از مخرب‌ترین مسائل برای هر پرینتر وارد شدن هر شیء اضافه‌ای به غیر از کاغذ به داخل پرینتر است. از این بابت از سالم بودن کاغذ قبل از وارد شدن به پرینتر مطمئن شوید. سورن منگنه و  چسب نواری از جمله شایع‌ترین علت‌های خرابی پرینتر به شمار می‌روند که همراه کاغذ وارد دستگاه می‌شود.

به تعمیرکار خود اطمینان کنید

در بسیاری مواقع ممکن است با وجود چک کردن تمامی اصول و قواعد باز هم با مشکلات شایع در پرینتر مواجه شوید. با وجود اینکه تکنولوژی‌های ساخت دستگاه‌ها روز به روز در حال پیشرفت است و بیشتر پرینترهای حال حاضر از طریق صفحه نمایشگر اشکالات به وجود آمده را به کاربر نشان می‌دهند، در برخی مواقع لازم است که به متخصص رجوع کرد.

با وجود مواردی که ذکر شد بعضی از مشکلات عمده پرینتر، مربوط به غلتکی می‌شود که کاغذها را به داخل خود می‌کشد. در این صورت تماس با تعمیرکار دستگاه چاپ یا همان پرینتر بهترین گزینه محسوب می‌شود.

کم‌رنگ و ناخوانا بودن صفحه

بعد از مدتی استفاده از پرینتر ممکن است اسناد و برگه‌های چاپ شده وضوح کمتری نسبت به قبل داشته باشند. در این موارد اقدام به موقع می‌تواند باعث جلوگیری از خسارت شود. کارتریج پرینتر از جمله بخش‌هایی به شمار می‌رود که ارتباط مستقیم با این موضوع دارد. به طور معمول زمانی که کارتریج دستگاه در حال تمام شدن است متن یا عکس چاپی روی کاغذ کم‌رنگ می‌شود.

برای رفع اینگونه مشکلات شایع در پرینتر ترفند ساده‌ای وجود دارد که باعث می‌شود مشکل حل شود. برای این ترفند لازم است که کارتریج را درآورده و کمی تکان دهید. این کار باعث می‌شود که تونر داخل کارتریج جابجا شود و مسئله رفع شود. در این میان مواقعی هم وجود دارد که به هیچ وجه این مشکل برطرف نمی‌شود. این زمانی است که کارتریج، نیاز به شارژ تونر دارد و باید به دست متخصص سپرده شود. شارژ تونر در پرینت رنگی و سیاه و سفید به شکل متفاوت از هم رخ می‌دهد.

بیشتر بخوانید: پرینتر چیست؟

مشکلات نرم ‌افزاری پرینتر شامل چه مواردی می ‌شود؟

یکی از مشکلات شایع در پرینتر مدرن و امروزی خطایی است که با نام 50.4 نمایش داده می‌شود. این خطا مربوط به بخش برقی پرینتر می‌شود. در بسیاری از شرکت‌ها ممکن است برق پرینتر مستقیم از UPS یا همان برق اضطراری تامین شود. این کار از جمله اشتباهاتی است که به هیچ وجه نباید صورت بگیرد. چرا که پرینتر به هنگام استفاده، از برق بیشتری مصرف می‌کند و این مورد می‌تواند باعث آسیب رسیدم به پرینتر و خود UPS شود.

درایور پرینتر را نصب کنید

برخی برندها ممکن است برای کارکرد صحیح‌تر درایورهای نصبی مخصوص به خود را ارائه دهند. برای مثال برند HP متناسب با هر سیستم عامل جدیدی که روانه بازار می‌شود، نرم افزار مختص به خود را ارائه می‌دهد. کاربر برای کارکرد صحیح و برطرف‌ کردن خطای نرم افزاری در این نوع پرینترها مجبور به نصب درایور مختص به نوع پرینتر است. لازم به ذکر است که این درایورها در بیشتر وبسایت‌های تولیدکننده پرینتر برای دانلود موجود هستند.

خطای شماره 79

یکی از خطاهایی که کاربر در استفاده از پرینترهای HP ممکن است با آن مواجه شود خطای 79 است. برای برطرف کردن این error وارد منوی Control Panel شوید و وارد بخش دستگاه‌ها و پرینتر سیستم عامل خود شوید. در صورت دستور توقف پرینت آن را پاک کنید و مجدد امتحان کنید. در صورت چک کردن بخش‌های مختلف پرینتر و کامپیوتر باید به مراکز تعمیراتی مراجعه کرد.

سخن پایانی

با وجود تمامی مواردی که تا به اینجا به آن اشاره کردیم از جمله مواردی که باعث بروز مشکلات شایع در پرینتر می‌شود، استفاده ناردست است. بسیاری از کاربران قبل از رجوع به خرید یا استفاده از پرینترها، ظرفیت هر دستگاه را در نظر نمی‌گیرند. در انتها لازم به ذکر است که علاوه بر اطلاعات موجود در این مقاله با رعایت اصول صحیح در استفاده از پرینترها، می‌توان از بروز نقص و مشکلات جلوگیری کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *