مشکلات شایع در مانیتور

یکی از خروجی‌های کامپیوتر که در معرض اختلال عملکردی قرار می‌گیرد مانیتور است. به خاطر دارم که در سال‌های نه چندان دور برای رفع یکی از مشکلات شایع در مانیتور که تنها می‌توانست با تعویض کابل مناسب صورت بگیرد، هزینه‌های اضافی زیادی برای برطرف کردن مشکل صفحه نمایش کامپیوترم پرداخت کردم. شاید اگر اطلاعات کافی را در اختیار داشتم، چنین مشکلاتی به وجود نمی‌آمد.

مشکلات شایع در مانیتور

با این حال این سخت افزار خروجی چه توانایی دارد و چرا درست کار کردن آن تاثیر و رابطه مستقیمی با کیفیت کار ما دارد؟ جواب مشخص است؛ این اصلی‌ترین راه ارتباطی بین ما و کامپیوترها به شمار می‌رود. در این میان ممکن است هر کاربری با اشکالاتی مواجه شود. ما قصد داریم در این مقاله اطلاعات لازم را در زمینه مشکلات رایج در مانیتور در اختیار شما قرار دهیم. پس پیشنهاد ما این است که به دنبال کردن این مقاله پی سی بلد بپردازید تا از پرداخت هزینه‌های زیاد جلوگیری کنید.

کار مانیتور کامپیوتر چیست؟

نام دیگر مانیتور صفحه نمایش است که در اصل کار ویدئویی سیستم کامپیوتر شما را به عهده دارد. این‌طور می‌توان گفت که اطلاعات پردازش شده در کارت گرافیک و سیستم توسط رابط یا همان کابل به مانیتور انتقال داده می‌شود. تلویزیون و مانیتور شباهت‌های زیادی به هم دارند؛ با این تفاوت که مانیتورها اطلاعات گرافیکی را با کیفیت یا همان رزولوشن (Resolution) بالاتری در معرض دید قرار می‌دهد.

در اینجا لازم به ذکر است که کیفیت مانیتور، وابسته به تعداد پیکسل به کار رفته در آن می‌تواند متفاوت باشد. با این وجود چه مانیتور سیستم شما LCD باشد، چه LED باید گفت در معرض یک سری مشکلات یا اختلالات کوچک و بزرگ قرار دارید؛ در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

چه مشکلات شایع در مانیتور ممکن است به وجود بیاید؟

همانطور که اشاره کردیم مشکلات عملکردی وجود دارند که هر کاربر ممکن است با آن مواجه شود. برخی مشکلات را می‌توانیم به تنهایی رفع کنیم، ولی برخی دیگر نیاز به کمک و مشورت متخصصین دارد. در ادامه برای شناخت بیشتر نسبت به این مشکلات چند نمونه از آن‌ها را بررسی می‌کنیم و راه‌حل‌های پیشنهادی مفیدی را به شما ارائه خواهیم داد.

برفکی شدن صفحه مانیتور

برخی مواقع ممکن است که مانیتور به شکل برفکی صفحه را نمایش دهد. یکی از رایج‌ترین علت‌های این اتفاق نزدیک‌ بودن دستگاه‌های الکترونیکی مثل تلفن‌های همراه، تلفن‌های بی سیم و فن‌هایی است که با کامپیوتر ارتباط دارند. دلیل دیگر این برفک‌ها می‌تواند تداخل پیدا کردن سخت افزاری باشد؛ قطعاتی مثل تقسیم کننده سیگنال، تکثیر پورت و دیگر دستگاه‌های مشابه که در مجاورت مانیتورها قرار می‌گیرند. بهترین راه برطرف کردن مشکل خطوط برفکی ثابت یا موج دار روی مانیتور این است که این مدل دستگاه و سخت‌افزارها را از مانیتور خود دور نگه دارید. در مورد برخی سخت افزارها هم در صورت امکان آن‌ها را خاموش یا از مدار خارج کنید.

در برخی مواقع باید در رابطه با مشکلات مانیتور کامپیوتر گفت که رعایت تمامی این اصول هم ممکن است مشکل برفک نمایشگر را رفع نکند. در این مواقع امکان دارد عامل اختلال خارج از محل یا آپارتمان باشد، مثل ترانسفورماتور شرکت مخابرات که در این صورت به کل مانیتور باید به مکان دیگری از خانه یا محل کار برده شود.

قطع و وصل شدن مانیتور

در این مورد می‌توان گفت که دلایل مختلفی برای قطع و وصل شدن صفحه نمایشگر وجود داشته باشد. در اینجا چندین نکته وجود دارد که قدم به قدم آن را پیش خواهیم گرفت. در ابتدا کابل‌های متصل شده به مانیتور از دو شاخه و کیس را مورد بررسی قرار دهید. در برخی مواقع برق مانیتور از طریق برق اضطراری تامین می‌شود یا محافظ جریان در مسیر قرار می‌گیرد. این دو مورد در برخی مواقع می‌تواند اثر مستقیم روی قطعی تصویر یا حتی خرابی مانیتور داشته باشد که باید بررسی شوند.

به عنوان برخی از عوامل دیگر می‌توان به مواردی چون گرمای بیش از حد مانیتور، مشکلات مربوط به ویروس و بد افزار، خرابی سیستم عامل و مسائل در ارتباط با مادربرد اشاره کرد. چنانچه با وجود بررسی و رفع کردن این موارد هنوز هم دچار مشکل هستید باید مانیتور خود را به یک مرکز تخصصی نشان دهید. در این زمینه پی سی بلد می‌تواند مشاوره‌های رایگان و خدمات نوینی را در اختیار شما بگذارد.

چرا صفحه مانیتور پارازیت دار می‌ شود؟

با وجود مسائلی که تا به اینجا اشاره کردیم باید اضافه کرد که برخی اختلال‌های تصویری شامل نویز و پارازیت روی صفحه نمایش کامپیوتر می‌شوند؛ مثل تکه تکه شدن تصاویر یا تاری رنگ‌ها. چند علت می‌تواند باعث به وجود آمدن چنین مشکلاتی شود. یکی از این علت‌ها آسیب دیدن و معیوب شدن کارت گرافیک است که باید توسط متخصص بررسی و رفع و رجوع شود.

مورد دیگر که مربوط به سخت افزار کامپیوتر است می‌توان به ناپایدار بودن منبع تغذیه یا همان Power دستگاه اشاره کرد. در بسیاری مواقع هم از بدیهی‌ترین دلایل به وجود آمدن مشکلات شایع در مانیتور، ضربه‌ای است که به مانیتور وارد می‌شود. لازم به ذکر است که برخی مانیتورهای ارزان قیمت یا دسته دوم قدیمی تنظیمات فرکانس اسکن غیر استانداردی دارند که توصیه می‌شود در استفاده از این مانیتورها همان ابتدای کار صرف نظر کنید.

بیشتر بخوانید: مشکل صفحه آبی مانیتور کامپیوتر چیست؟

مشکلات رایج دیگر در رابطه با کارکرد مانیتور را بشناسید

یکی دیگر از مشکلات شایع در مانیتور اشکال و ابعاد نادرست تصویر است که در بیشتر مواقع تصاویر به شکل کشیده دیده می‌شوند یا متن به درستی تشخیص داده نمی‌شود. در ادامه به چند مورد برای رفع شدن این مورد خواهیم پرداخت.

از کلید های تابع استفاده کنید

در بسیاری از سیستم عامل‌ها استفاده از کلید fn به همراه کلید فاصله یا همان Space می‌تواند مشکل کشیدگی تصویر را به شکل خودکار برطرف کند. این کلید در بسیاری از لپ تاپ‌ها به همراه F2 و F3 به کم زیاد شدن نور برای وضوح بهتر نیز کمک می‌کند.

تنظیمات کنترل پنل (Control Panel)

به بخش تنظیمات سیستم رفته و دنبال تنظیمات نمایش بگردید. وارد آن شوید و نوار موجود در آن را که زیر تغییر اندازه متن وجود دارد را بکشید تا روی 100% قرار بگیرد. با اینکار رزولوشن هم بهتر از قبل خواهد بود.

سخن پایانی

با وجود نکات مختلفی که در زمینه مشکلات شایع در مانیتور وجود دارد که ما در این مقاله مفیدترین آن‌ها را ارائه دادیم، باید ذکر کرد که در برخی مواقع کاری از دست ما ساخته نیست و مانیتور احتیاج به تعمیر دارد. در بیشتر موارد دیده شده که انتخاب مراکز تعمیراتی معتبر از نظر صرف هزینه مالی و زمانی بهترین انتخاب است.  با این وجود در این مقاله با در اختیار گذاشتن اطلاعات مفید سعی بر این داشتیم که قبل از مراجعه به متخصص، خودتان اشکال کار را پیدا و رفع کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *