راهنمای خرید موس

در بحث لوازم جانبی کامپیوتر در هنگام اسمبل کامپیوتر یکی از مهم‌ترین وسیله‌هایی که بیشترین کارایی را برای کاربر دارد موس است. این وسیله را می‌توان نوعی بازوی کامپیوتری شناخت که دستورات ما را اجرا می‌کند. چگونه می‌توان از راهنمای خرید موس استفاده کرد در حالی که کارایی پیچیده‌ای ندارد؟ خب باید گفت اگر شما هم همین عقیده را دارید، سخت در اشتباه هستید!

این نکته را در نظر بگیرید که اگر موس کامپیوتر شما از کیفیت و استانداردهای خوبی برخوردار نباشد، در طولانی مدت چه پیامدی را برای شما به همراه خواهد داشت. جدا از این موضوع که روی بعضی موس‌ها نمی‌توان حتی حساب طولانی مدت باز کرد. در این مقاله قصد داریم با بررسی کردن ویژگی‌های موس کامپیوتر از زوایای مختلف راهنمای شما در خریداری این سخت افزار کامپیوتری باشیم.

چه نوع موس کامپیوتری برای ما مناسب است؟

یکی از اولین نکاتی که در مورد خریداری موس وجود دارد این هست که آیا موس سیم دار برای ما مناسب است یا موس بی سیم؟ بسیاری از افراد به دنبال پاسخ این پرسش ممکن است دست به خریدی بزنند که سبب پشیمانی شود. باید گفت که هم موس‌‌های وایرلس و هم موس‌های سیم دار هر کدام از مزایا و معایبی برخوردار هستند که در ادامه به این موضوعات خواهیم پرداخت.

موس سیم‌دار

موس سیمی یا Wired Mouse در مقایسه با رقیب بی‌سیم خود هزینه کمتری برمی‌دارد و نیازی به هزینه باتری و شارژ در طول استفاده ندارد. به صورت میانگین موس‌های سیم‌دار به دلیل سرعت ارسال پیام، در بین گیمرها از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند. جنبه منفی استفاده از این نوع موس‌ها دست و پاگیر بودن آن است و آزادی عمل مصرف‌کننده را محدود می‌کند که این نکته، ضعف بزرگ موس سیم‌دار محسوب می‌شود.

راهنمای خرید موس بی‌سیم

در نقطه مقابل موس‌های سیمی از نظر آزادی عمل موس‌های بی سیم قرار دارند. این موس‌ها کمترین جا را در سطح میز می‌گیرند و در هنگام جابجایی راحتی بسیار زیادی را به همراه خواهند داشت. با وجود این مزیت و راحتی، قیمت بیشتری هم از این نوع موس‌ها انتظار می‌رود. این موس‌ها وابسته به باتری هستند و در صورت استفاده‌های طولانی مدت باید باتری جایگزینی را در دسترس و همراه خود داشته باشید و در صورت لزوم آن را جایگزین کنید.

نکته پیشنهادی برای افرادی که استفاده از موس بی سیم اهمیت زیادی برایشان دارد می‌توانند از دکمه روشن و خاموش و زیر موس استفاده کنند و در صورت عدم استفاده آن را خاموش کرد. لازم به ذکر است که شما می توانید از باتری شارژی برای موس بی سیم خود استفاده کنید تا نیاز به تعویض باتری نداشته باشید.

آیا هزینه زیاد در کیفیت و کارایی موس اثر می‌گذارد؟

در جستجو بین بازار بزرگ سخت افزارها و راهنمای خرید موس این نکته را می‌توان دریافت که تنوع موس‌ها بسیار است. از چند ده هزار تومان گرفته تا چند میلیون تومان در دسترس مصرف‌کنندگان قرار دارند. با این وجود آیا می‌توان گفت که همیشه گران‌ترین موس، بهترین موس است؟ به طور خلاصه باید به این سوال پاسخ داد که خیر این نظر به شکل کامل اشتباه است.

با اینکه کیفیت‌های بالا و جزئیات در ساخت مبلغی بیشتر از موس‌های معمولی را طلب می‌کنند، ولی در این میان نوع کاربری حرف اول را می‌زند. در مرحله بعد با در نظر گرفتن بودجه می‌توان از دو جنبه موس ارزان قیمت و گران قیمت این موضوع را مورد بررسی قرار داد.

موس ارزان قیمت بخرید!

بسیاری از کاربری‌ها در طول روز یا ماه در کمترین حالت ممکن اتقاق می‌افتد و ممکن است محدود به چک کردن برخی دوربین‌ها یا بررسی سرورهای شرکتی شوند. در اینصورت شما نیاز به هزینه‌های بالا برای داشتن یک موس نخواهید داشت. بسیاری از شرکت‌ها و کسب و کارهای تازه‌کار در بحث تجهیز اداره، دست به خرید سخت افزاری کامپیوتری می‌زنند که شاید معقول نباشد. مثل امور اداری یک کسب و کار آزاد که شاید کمترین فاکتورها را در طول روز صادر کند. در این موارد به شما پیشنهاد می‌شود که موس ارزان قیمت و های کپی (High Copy) بخرید!

موس ارزان قیمت نخرید!

بسیاری از کاربرها در طول روز به امور گرافیکی و گیمینگ مشغول هستند و از این نظر متکی به موس خواهند بود. در این مواقع کیفیت پایین موس می‌تواند در روند کاربرها اختلال ایجاد کند. برندهای بسیاری در زمینه فروش سخت افزاری مثل موس فعالیت می‌کنند مثل لاجیتک، ای فور تک و… .

ویژگی‌های موس را بیشتر بشناسید

با توجه به نکاتی که تا به اینجا درباره راهنمای خرید موس اشاره شد می‌توان دریافت که بودجه و کاربری مورد نظر ما نقش اساسی در داشتن یک موس مناسب را ایفا می‌کند. علاوه بر این مسائل چند خصوصیت کاربردی در مورد موس‌ها وجود دارد که با شناخت آن می‌توان بهترین نتیجه با داشتن یک موس با کیفیت حاصل کرد. در ادامه درباره راهنمای خرید موس بیشتر توضیح خواهیم داد.

دقت موس (DPI)

حروف اختصاری DPI که برگرفته از Dots Per Inch است دقت و سرعت موس را نشان می‌دهند. در کل موس‌هایی که DPI بالاتری دارند، عملکرد بهتری را در انجام‌ کارهایی مثل گیمینگ و امور دیگر به همراه خواهند داشت. در نگاه تخصصی‌تر DPI تعداد نقاط تحت پوشش در یک اینچ را نشان می‌دهد که هر چه این عدد بیشتر باشد، موس با دقت و سرعت بیشتری حرکت می‌کند. در برخی از موس‌ها این قابلیت با دکمه‌ای روی موس قابل تنظیم است.

طراحی ارگونومیک

ارگونومی بودن موس حاکی از این است که در کنار رنگ و لعاب و طراحی، موس باید طوری باشد که به مچ دست آسیب وارد نشود. در بیشتر موس‌های ارگونومیک، سایز بزرگتری نسبت به دیگر موس‌ها دیده که کل دست را پوشش می‌دهد. در کل نکته مهم در این باره تسلط روی موس و خسته نشدن دست در استفاده طولانی است.

مقایسه موس لیزری و اپتیکال

تفاوت این دو نوع موس در سنسورهای حرکتی زیر موس خلاصه می‌شوند که به نام‌های  اپتیکال و لیزری موجود هستند. این موضوع بیشتر برای افرادی مثل گیمرها دارای اهمیت است و باید به راهنمای خرید موس گیمینگ مراجعه کنند. موس‌های اپتیکال از طریق یک نشانگر LED به همراه سنسور CMOS قادر خواهند بود مسافت طی شده موس را حساب کنند.

ولی موس های لیزری در لحظه هزاران تصویر را ثبت می‌کنند و طی یک الگوریتم خاص اطلاعات را به کامپیوتر ارسال می‌کند. در این نوع موس‌ها به دلیل وجود استفاده از لیزر در حرکت امکان حرکت در تمامی سطوح شیشه‌ای، پارچه‌ای، چوبی و … وجود دارد. این در حالی است که موس‌های اپتیکال از شیوه قدیمی برای ارسال اطلاعات به کامپیوتر استفاده می‌کنند و روس سطوح شفاف کارایی ندارند.

سخن پایانی

یکی از جزئی‌ترین و در عین حال مهم‌ترین سخت‌افزار کامپیوتری موس‌ها هستند. با وجود پیشرفت چشم‌گیر دنیای دیجیتال هم دیگر نمی‌توان مثل قبل از داشتن سخت افزار کامپیوتری چشم‌پوشی کرد. در این مقاله با ارائه اطلاعاتی در راستای راهنمای خرید موس قصد داشتیم که مفیدترین اطلاعات ممکن را در اختیار شما بگذاریم که اگر قصد خرید و بهره‌برداری از موس را دارید، آن را به بهترین شکل انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *