راهنمای خرید مانیتور

با وجود داشتن بهترین مشخصات سخت افزاری در کامپیوتر اگر مانیتور شما نتواند از پس قدرت قطعات کیس شما بربیاید، هزینه و تلاش شما برای داشتن یک سیستم خوب بی فایده خواهد بود. ما این موضوع را به خوبی درک کرده‌ایم و قصد داریم که در این مقاله راهنمای خرید مانیتور مناسب برای شما باشیم.

با وجود اینکه بعضی مسائل در مورد مانیتور می‌تواند کم اهمیت به نظر برسد ما در این مقاله جزئیاتی در مورد مانیتورها را به شما ارائه می‌دهیم که بتوانید بهترین کیفیت و بیشترین لذت را از کار با سیستم کامپیوتری خود ببرید. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

بر چه اساسی می‌توان مانیتور مناسب را انتخاب کرد؟

نکته قابل اهمیت پیش از انتخاب مانیتور این است که سیستمی که ما در اختیار داریم یا قصد خرید آن را داریم، چه کاربری برای ما ایجاد می‌کند؟ برای مثال آیا سیستم ما برای گیمینگ یا کار حرفه‌ای اسمبل شده است؟ آیا سیستم کامپیوتر ما برای دیدن فیلم و وب گردی مناسب محسوب می‌شود؟ ممکن است که گاهی داشتن راهنمای خرید مانیتور دست دوم هم نیاز ما را برطرف کند.

پاسخ این سوالات می‌تواند اولین گام برای رسیدن به مانیتور مورد نظر ما باشد. حالا در صورت روشن شدن نیازهای ما در ادامه به انواع کاربری‌های مصرفی مانیتورها در بازار اشاره خواهیم کرد.

انواع کاربرد راهنمای خرید مانیتور کامپیوتر را بیشتر بشناسید

همانطور که اشاره کردیم داشتن اطلاعات کافی در مورد مانیتورها برای کاربر می‌تواند نقش اساسی را ایفا کند. برای درک بهتر این مفهوم در ادامه به چند نوع از مصارف مانیتورها اشاره خواهیم کرد.

مصرف معمول یا عام

دسته مصارف عمومی به کاربری‌هایی مثل استفاده دفتری، کسب و کار و اداری گفته می‌شود که در مکان‌های مختلف کاربرد دارند. مصارف عام شامل استفاده از نرم افزارهای آفیس، ویرایش متنی، استفاده از مرورگر وب و دسته از کارهای کامپیوتری که گرافیک خاصی را ارائه نمی‌دهند. این نوع مانیتورها از رده‌های پایین قیمتی برخوردار هستند و مورد استفاده، برای سخت افزارهای بسیار معمولی تولید می‌شوند.

مانیتورهای حرفه‌ای

این دسته از مانیتورها چند پله از مدل‌ قبلی فراتر می‌رود و رنگ را با وضوح بالا و قابل قبولی ارائه می‌دهد. برای انجام کارهای گرافیکی و برنامه‌هایی که روی مسئله فعالیت می‌کنند باید از دسته مانیتورهای حرفه‌ای‌تر استفاده کرد تا خروجی خوبی را دریافت کنیم. این نوع مانیتور، در کنار سخت افزاری قرار می‌گیرد که قادر به اجرای حرفه‌ای برنامه‌های سه بعدی مثل فتو شاپ، پریمیر، 3D MAX و… باشد.

مانیتور Gaming

مانیتورهای که برای کارهای گیمینگ مورد استفاده پلیرها (Players) قرار می‌گیرند نیازمند سرعت بالا در نمایش محتواهای تصویری هستند. به اصطلاح تخصصی‌تر این مانیتورها باید نرخ تازه‌سازی (Refresh Rate) بالایی را به همراه زمان پاسخگویی (Response Time) کوتاهی داشته باشند. گفته می‌شود حداکثر میزان تازه‌سازی یا Refresh در مانیتورهای امروزی 240 هرتز است.

در نگاهی جزئی‌تر این نرخ تازه‌سازی در بازی به این معنا است که مانیتور در هنگام بازی می‌تواند صحنه را تا 240 فریم در ثانیه روی نمایشگر در معرض دید بگذارد. این استاندارد باعث می‌شود که شما در هنگام بازی تمام حرکات کاراکترها و جزئیات بازی را به حالت پرش و ابهام یا به اصطلاح Ghosting مشاهده نکنید. علاوه بر این می‌توان اشاره کرد که در حال حاضر سریع‌ترین نرخ پاسخگویی مانیتور، یک میلی ثانیه (1ms) است.

آیا مشخصات فنی مانیتور در راهنمای خرید مانیتور تاثیری دارد؟

در جواب این سوال می‌توان گفت تجربه نشان داده است افرادی که با اطلاعات قبلی در مورد جزئیات نمایشگر خرید خود را انجام می‌دهند، نتیجه بهتری در داشتن مانیتور خانگی را تجربه می‌کنند. لذا با وجود مشکلات و پیچیدگی‌های ساخت و تولید برندهای مختلف در ادامه به برخی از این مشخصات اشاره خواهیم کرد.

رزولوشن (Resolution)

یکی از آشناترین واژه‌های مرتبط با نمایشگرها رزولوشن است. در واقع تصویری که شما روی نمایشگر می‌بینید حاصل میلیون‌ها نقطه نوری یا همان پیکسلی هست که در کنار هم تصویر را تشکیل می‌دهند. برای تشکیل این تصویر سیگنالی که از کارت گرافیک به خروجی مانیتور ارسال می‌شود، اطلاعاتی مثل رنگ و روشنایی به ازای هر یک پیکسل را به همراه دارد.

این اطلاعات به کوچک‌ترین واحد پیکسل با نام ساب پیکسل می‌رسد و طبق سه رنگ سبز و قرمز و آبی (RGB) شروع به نمایش دادن جز به جز تصویر می‌کند. نمایشگرهای LED و LCD امروزی صدها سطر و ستون پیکسلی دارند که بتوانند اطلاعات را با بیشترین جزئیات به نمایش بگذارند.

مشخصاتی که امروزه در مورد رزولوشن ارائه می‌شود شامل تعداد پیکسل مجزا در عرض و ارتفاع است. این رزولوشن حاصل ضرب این ارتفاع و عرض پیکسل‌ها می باشد. برای مثال رزولوشن 768*1024 نشانگر 1024 پیکسل در عرض و 768 پیکسل در ارتفاع است. لازم به ذکر است که امروزه بیشتر این رزولوشن‌های جدید با کیفیت‌های Full HD، QHD و UHD(4K) به بازار عرضه می‌شوند.

اندازه نمایشگر

ابعاد و اندازه‌های یک نمایشگر از اولین فاکتورهای راهنمای خرید مانیتور است که خریدار با مراجعه به فروشنده در نظر می‌گیرد. نکته بسیار جالب در مورد ابعاد مانیتورها که به طور معمول از اینچ برای اندازه‌گیری آن استفاده می‌شود این هست که کمپانی‌های سازنده مثل سامسونگ، سونی، ال جی و… برای نامگذاری و شناخت نمایشگرها در آینده در هر سال ابعاد مخصوص به خود را تولید و عرضه می‌کنند. این کمک خواهد کرد که مدل‌های مربوط به هر سال با ابعاد و اندازه ای که نمایشگر دارد، قابل حدس باشد.

با این وجود ابعادی بین 21 تا 34 اینچ برای مانیتورهای خانگی عددی معقول را نمایان می‌کند. با این وجود ممکن است با توجه به کاربری و سلیقه خاص ابعاد 49 اینچ هم برای خروجی تصویر خریداری و استفاده شود. البته این موضوع که هر چه اینچ بالاتر، هزینه بیشتری را به همراه خواهد داشت به ما نشان می‌دهد که نسبت به استاندارهای موجود باید اقدام به خرید کزد.

نکته دیگر این است که مانیتورهای بالای 27 اینچ باید از کیفیتی برخوردار باشند که از تراکم پیکسل ها کاسته نشود و به طور میانگین از رزولوشن بالای 1080p برخوردار باشد.

نسبت تصاویر

علاوه بر دو مفهومی که در بالا به آن اشاره شد مفهوم دیگری به نام Aspect Ratio وجود دارد. این نسبت عبارت هست از نسبت عرض صفحه نمایش به ارتفاع نمایشگر. در نمایشگرهای قدیمی این عرض فاصله نسبی کمی با ارتفاع آن داشت که با 4:3 شناخته می‌شد. نسبت به آخرین اطلاعات موجود در بازار نسبت 16:9 برای مانیتورهای Full HD با رزولوشن 1080*1920 و نمونه‌های QHD و 4K به ترتیب با روزولوشن 1140*2560 و 2160*3840 به بازار عرضه می‌شوند.

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله در رابطه با راهنمای خرید مانیتور مباحث مختلفی ارائه داده شد می‌توان به این موضوع پی برد که انتقال تجربه و کیفیت بصری با داشتن یک مانیتور مناسب و با کیفیت میسر خواهد بود. با روشن‌تر شدن هر چه بیشتر نوع کاربری مد نظر مصرف‌کننده و اطلاعات پیش‌زمینه‌ای در مورد مانیتورها می‌توان گفت که نتیجه بهتری در خرید این نوع تکنولوژی حاصل خواهد شد. با این وجود گاهی ممکن است که بعد از خرید مانیتور با مشکلات زیادی رو به رو شوید که می توانید در هر لحظه با بخش تعمیر مانیتور پی سی بلد تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *