راهنمای خرید مادربرد

در بحث ارتقا کامپیوتر یکی از مهم‌ترین مسائل اولیه چک کردن میزان کشش مادربرد برای ارتقا است. از جهتی دیگر هم بسیاری در هنگام خرید این نکته را در نظر نمی‌گیرند یا اهمیتی برای آن قائل نیستند. در اینجا راهنمای خرید مادربرد کمک بسیاری به شما خواهد کرد. در راستای اینکه مادربرد چه اجزایی دارد و این جزئیات چه کمکی به سیستم ما خواهند کرد؟

در نگاه کمی گسترده‌تر و شاید هم تخصصی‌تر در این مقاله قصد داریم که به توضیحاتی بپردازیم که به شما کمک بسیاری خواهد کرد. از این جهت توجه شما را به خواندن این مقاله جلب می‌کنیم.

درباره مادربرد کامپیوتر بیشتر بدانید

بیشتر شما با این موضوع آشنا هستید که مادربرد به عنوان یک هاب و میزبان اصلی برای قطعات مختلف کامپیوتر اعم از رم (RAM)، CPU، کارت گرافیک و دیگر قطعات به شمار می‌رود. نکته قابل پیش‌بینی در مورد قطعات کامپیوتری سرعت پیشرفت سخت افزارهایی مثل رم، سی پی یو و… است که با عناوینی چون DDR3  و DDR4 برای رم یا تولید نسل جدیدی از پردازنده‌های مرکزی (CPU) همراه می‌شود.

این نکته تنها بخشی از سخت افزارهای کامپیوتر بود که می‌تواند در مورد تمامی قطعات صدق کند. از این جهت مادربرد محلی خواهد بود که به عنوان رابط و نگهدارنده این بخش‌های مهم کامپیوتری عمل می‌کند و این نکته بسیار مهم را باید در هنگام خرید یا اسمبل سیستم در نظر داشت. با تمامی این تفاسیر می‌توان با شناخت بهتر بخش‌های مختلف یک مادربرد دید و آگاهی بهتری برای داشتن یک سیستم خوب پیدا کرد که در ادامه بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

چگونه می‌توان با راهنمای خرید مادربرد مناسب را پیدا کرد

یکی از موضوعات که در مورد مادربرد باید در نظر داشت فاکتورهایی است که برای داشتن سیستم خود به دنبال آن هستیم. به این دلیل که قطعه مادربرد شامل بخش‌های مهمی مثل اتصالات، سوکت‌ها، کانکتورها و پورت‌ها می‌شود. برای مثال تعداد پورت‌های USB و کانکتورهای فن به علاوه اسلات‌های DIMM و M2 می‌تواند برای هر کاربر به یک اندازه حائز اهمیت باشد.

برخی هم ممکن است جزئیات بیشتری را مورد بررسی قرار دهند مثل نوع و اندازه دستگاه خنک کننده، قابلیت پشتیبانی از Wifi، تعداد ماژول یا محل جاگیری RAM و سی پی یو. بدیهی است که یک مادربرد نمی‌تواند همه جنبه‌های مختلف مصرف‌کننده را یکجا با هم داشته باشد. از این جهت شرکت‌های سازنده دست به تولید مدل‌های مختلف مادربرد زده‌اند که نتیجه حاصل از آن را در بازار فروش مشاهده می‌کنیم.

در راهنمای خرید مادربرد چه بخش‌هایی را باید در نظر گرفت؟

یکی از دیدگاه‌هایی که در خرید و انتخاب مادربرد به ما کمک می‌کند، دید بلندمدت نسبت به مادربرد است. این به معنای این هست که اگر ما قصد انتخاب مادربردی را داریم به این نکته توجه کنیم که اگر بعدها قصد ارتقا و بروزرسانی سخت افزار کامپیوتر خود را داشتیم، آیا مادربرد مورد نظر ما پاسخگو قطعات جدید خواهد بود یا خیر؟

علاوه بر این می‌توان در نگاهی گزینشی  بخش‌های مختلف یک مادربرد را در نظر گرفت که در ادامه بیشتر با برخی بخش‌ها و جنبه‌های مادربرد آشنا می‌شویم.

سوکت سی پی یو مادربرد

یکی از تصمیم‌هایی که بیشتر کاربران در انتخاب آن با کمی مشکل مواجه می‌شوند، انتخاب سوکت سی پی یو مادربرد است. امروزه دو برند بسیار معروف AMD و intel قطعات مختلف کامپیوتری را از جمله سی پی یو را تولید و توزیع می‌کنند. این دو کمپانی از رقبای اصلی هم در بازار سخت افزار کامپیوتری به شمار می‌روند که به درستی هم بهترین قطعات را عرضه می‌کنند.

از طرفی در بحث راهنمای خرید مادربرد گیمینگ، مادربردهای دارای سوکت intel در پشتیبانی از قطعات گرافیکی و پردازش‌های سنگین بسیار خوب عمل می‌کند و در طرفی دیگر مادربرد های دارای سوکت AMD بهترین قطعات با مناسب‌ترین قیمت را به بازار خرید و فروش ارائه می‌کند. پیشنهاد ما برای شما این است که با توجه به بودجه‌ و انتظاری که در نظر دارید انتخاب‌های خود را محدود کنید و به یکی از این برندها اعتماد کنید. در این مورد بیشتر نوع کاربری حرف اول را می‌زند.

سوکت چیست؟

با توجه به این نکته که CPU در مدل و اشکال مختلفی عرضه می‌شود، مادربرد مورد نظر باید پردازنده مرکزی که ما برای سیستم خود در نظر داریم را ساپورت و پشتیبانی کند. با این وجود می‌توان گفت که قبل از خرید و تهیه مادربرد باید از نوع سی پی یو که قصد کارگذاشتن آن را داریم مطمئن باشیم.

محل جاگیری (Slot) رم

از آنجایی که قدرت پردازش رم و تعداد آن روی سیستم می‌تواند در کارآمدی کامپیوتر به ما کمک بسیاری کند، این نکته را نباید فراموش کرد که مادربرد مورد نظر ما از چه تعداد اسلات برای قرارگیری رم پشتیبانی می‌کند. در بیشتر مادربردها چهار Slot برای جاگیری رم استفاده می‌شود که می‌توان گفت برای یک سیستم در طولانی مدت کفایت می‌کند.

ابعاد و اندازه فکتور

با توجه به نیازهای مختلف مصرف‌کننده مادربردها در ابعاد و اندازه مختلفی تولید می‌شوند. انتخاب اندازه مادربرد مناسب باید به نسبت نیاز ما و فضایی که برای سیستم خود در نظر گرفته‌ایم صورت بگیرد. در نگاهی دیگر برخی نیاز به تعداد قطعات سخت افزاری قدرتمند و مختلفی دارند و از این جهت مادربرد با ابعاد و مشخصات بزرگ را انتخاب می‌کنند و این نکته‌ای هست که در مبحث راهنمای خرید مادربرد نیازمند بررسی بیشتری از طرف مصرف‌کننده است.

در کل می‌توان گفت که مادربردهای بزرگ پورت‌های DIMM بیشتر به همراه PCIe برای جاگیری کارت گرافیک و کانکتورهای M2 برای جاگیری هارد درایو را به همراه دارند که در ادامه بیشتر به این موارد خواهیم پرداخت. در دسته بندی کلی تولید ابعاد کارخانه مادربردها را می‌توان به سه دسته Micro-ATX، ATX و Mini-ITX تقسیم کرد. بین این سه گزینه مدل ATX یک اندازه استاندارد و مرسوم برای کامپیوترها شناخته می‌شود.

پورت‌های توسعه مادربرد

در مادربردها قطعات مختلف سخت افزاری از طریق رابط‌هایی به نام اسلات توسعه به هم متصل می‌شوند. در اصطلاح تخصصی این پورت‌ها PCIe نامیده می‌شوند که به عنوان مهم‌ترین بخش متصل‌گر یک کامپیوتر عمل می‌کند. اسلات PCIe را به چهار اندازه x16 ،x1 ،x4 و x8 تقسیم می‌کنند.

عددی که در کنار x قرار می‌گیرد سرعت انتقال یک اسلات PCIe را تشکیل می‌دهد. به این معنا که پین‌های بیشتری در آن بخش جهت انتقال سیگنال وجود دارد که ظرفیت بالاتری را برای انتقال ایجاد می‌کند.

پشتیبانی سخت افزار ذخیره‌سازی

در بحث انتخابی سخت افزار حافظه یا Hard-Drive در کامپیوتر دو نوع حافظه وجود دارد به نام‌های SSD و HDD. حافظه‌های SSD از نظر عملکرد و سرعت از برتری بیشتری نسبت به مدل‌های HDD برخوردار هستند که البته هزینه بیشتری دارند. بررسی کردن این موضوع که مادربرد مورد نظر از حافظه SSD پشتیبانی می‌کند یا خیر می‌تواند مهم باشد.

سخن پایانی

مطالبی که درباره راهنمای خرید مادربرد به آن اشاره شد، بسیاری از جنبه‌های مادربردی را در نظر می‌گیرد که استفاده‌های معمول کاربری دارند. برای افرادی که کاربری‌های سنگین مثل گیمینگ را در نظر دارند باید گفت که مسائلی چون کانکتورهای پیشرفته، سیستم خنک‌کننده و حتی نورپردازی هم می‌تواند دارای اهمیت باشد. با وجود تمامی این نکات می‌توان دریافت که مشخص کردن نوع کاربری برای مصرف‌کننده تا چه اندازه می‌تواند به درست‌ترین انتخاب منجر شود و باعث جلوگیری از هزینه‌های اضافی شود.

در این مقاله سعی کردیم تا به مفیدترین شکل نکات بسیار مهمی در زمینه راهنمایی خرید مادربرد را به شما ارائه دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *